J I Ř Í    K O V Á Ř  z   Nového Hrozenkova

    Znáte ze srazů pěkně upravenou čtyřkolku, která troubí jako parník? Pak vězte, že tento stroj vlastní Jirka Kovář ze Zlínského kraje. Jezdí s ní na srazy, já jsem měl možnost vyzkoušet si sezení v ní loni na Lipnici, celá úprava je skvěle provedena. Jirka mi přímo zaslal komentář spolu s fotografiemi svého jedinečného čtyřkoláku.    

    " Velorex jsme s bratrem koupili v roce 1996-97. Jeli jsme na jisto pro tříkolový. U prodávajícího nás čekalo překvapení. Něco škaredého, hranatého, rozřezaného na čtyřech kolech. Údajně Velorex. Do té doby jsem o 4-kolovém Velorexu ani neslyšel. Bylo nám líto takovou dálku jet zpátky s prázdným vozíkem, tak jsme to za poměrně výhodný peníz vzali. K tomu bylo spoustu ND z ještě jednoho Velorexu. Protože to byla naše první renovace, trvala něco přes tři roky. Samozřejmě bez vědomí, jak vůbec takový 4-kolový Velorex vypadá v originálu. A nějaká potucha, že existuje Fan club Velorexů, který vydává vlastní časopis a prezentuje se na internetových stránkách, už vůbec ne. První oficiální účast na srazu byla v Blansku v roce 2000. Tady jsme konečně uviděli originální 4-kolku. Utvrdili jsme se v tom, že střecha nebyla sklápěcí jako v našem provedení, ale v pevném rámu, zadní boky taky nebyly z laminátu jako přední, před volantem je jen jeden budík a ne palubovka ze Škodovky, do té moc dírkované trubky pod zadkem patří pružinky a ne přimontovat sportovní sedáky a klakson se používal klasický a ne z lokomotivy. Potěšila nás správná volba zadních světel, která byla náhodná. No a výsledek vidíte na fotkách."

Stav po zakoupení, rám rozřezán, vzadu hliníkový plech.   Zhotoveny zadní laminátové boky, vybroušeno a stříknuto základem.    Nástřik vrchní syntetické barvy.

A může se pracovat na interiéru.   Velorex již celkem pohromadě, pracuje se na vyladění motoru.    Už jen pár kosmetických úprav, které se doladí časem.

Střecha se právě šije a bude připasována přímo na míru.   No a tady již čeká další kousek, až přijde jeho čas na zkrášlení.   Já a moje přítelkyně zkoušíme posez v Jirkově stroji.

Tomáš Jaroň, červen 2002

RENOVACE STROJE 16/250

Text dodal Jirka Kovář:

Tento 3-kolový Velorex 16/250 jsem koupil na podzim roku 2000. Stavu na obr.1 odpovídala i cena. K této kopě šrotu patřily ještě blatníky a kola, oboje však bohužel nepoužitelné. A také torzo motoru 250. Začala renovace. Bylo třeba odstranit pozinkovaný plech, obr.2. Rám byl značně zkorodovaný. Bylo třeba odstranit a nahradit špatné trubky, obr.3. Na spodní nosné trubky se osvědčily topenářské, o silnější tloušťce stěny.  Na zbytek se použily tenkostěnné.Po vyvaření rámu bylo třeba broušení a pískování, obr.4. Pískoval jsem doma a to poprvé a naposledy.

obr.1   obr.2   obr.3   obr.4

Poté šel rám a veškeré příslušenství na barvení, obr.5,6. Byla použita vypalovací polyesterová prášková barva Komaxit. Veškeré čepy byly nově přebroušeny a byly vysoustruženy nové mosazné pouzdra. Pedály byly z nutnosti posunuty co nejvíc dopředu. Na obr.7. je již stroj na kolech, se zapojenou elektrikou a nainstalovaným motorem. Je použit motor z motocyklu Jawa 250/559 - panelka. Chlazení je řešeno prodlouženým klikovým čepem na levé straně, odkud je převod na typický obal chlazení z 350- tky. Dobíjení je řešeno 6V dynamem z Trabanta (200W).

obr.5   obr.6   obr.7

Na obr.8.9.10 začíná karosářská práce. Kompletní oblečení trvalo 2 dny. Neoriginálně jsou umístěny zadní svítilny. Jedná se o 250-tku, takže měli být na rampě odklopného koše. Ze zadního pohledu na obr.11. jdou vidět nové pružiny. Přibyl i pravý tlumič. Kvůli měkkosti pérování jsem použil tlumiče z přední nápravy Trabantu. Tlumiče výfuků jsem na záběh motoru použil starší, nové chromované namontuji až na jaře, kdy bude mít motor nalítáno kolem 5000 km (za  8 měsíců).

obr.8   obr.9   obr.10   obr.12   

Na obr.12. jedeme na sraz do Boskovic 2002.  Kvůli záběhu motoru jsem raději odepnul zadní boky. Na obr.13. se ubytováváme na Atheně. Obr.14. zachycuje mě a mojí přítelkyni na Boskovickém náměstí. A na obr.15. vidíte, jak to u nás vypadá před domem (všechny motocykly by se tam už nevešly).

obr.11   obr.13   obr.14   obr.15

    Každý, kdo má Velorex ví, že renovace na svém krasavci nekončí nikdy. Takže do budoucna (přes zimu) mě čeká výměna tlumičů výfuků (nové), nová kola (chromované špice, vyvložkované bubny, jiný typ ložisek), výměna předních tlumičů za pružiny, nové přední blatníky (předělávka kývačkových),  nová sedačka, předělání zadního bubnu kola na buben z rozetou v gumových silenblocích, halogenové žárovky předních světlometů a masivnější palubovka. Co z toho se mi podaří splnit v závislosti na čase a financích (dokončuji doktorát, závodně sportuji, renovuji péráka a bohužel znovu budeme s bratrem kompletně renovovat žlutého 4-koláka), to ukáže nejbližší jarní sraz.   

Tomáš Jaroň, říjen 2002

zpět do Velo kolegové