RARITY: Valníci a pravostranní
Myslím, že by bylo zajímavé zmapovat existující nesériová provedení Velorexu - a sice nákladní varianta "pick up" a pravostranná verze. Prosím Vás všechny touto cestou, kdo takový typ vozítka vlastníte anebo znáte někoho, kdo ho vlastní, dejte mi prosím vědět, zkontaktujeme se a probereme to. Bude mě především zajímat výrobní číslo rámu a rok výroby, k tomu technický popis a každá důležitá odlišnost a zajímavost související s daným vozítkem. Uvítám pochopiteně fotodokumentaci.
Těším se na informace od Vás a věřím, dochované
(ale i nedochované) tříkolky také za Vaší pomoci zmapujeme.
Mejlujte mi na jarontomas@seznam.cz
, volejte a posílejte sms na 604 794 027 .
Tomáš Jaroň, reedice červenec 2010
VELOREX V A L N Í K
Myšlenka upravit tříkolku na nákladní verzi vznikla již v padesátých létech minulého století přímo v Solnici. Provedení valník se nikdy nevyrábělo sériově na čisté montáži, nýbrž je dílem solnické opravny, fungující vedle sériové výroby. Hlavním znakem podle kterého se pozná přímá tovární úprava, je umístění dna ložné plochy. Tato rovina se nachází na úrovni nejnižšího bodu umístění zadní části sedačky. Další tříkolky byly upraveny přímo v Solnici dodatečně v sedmdesátých létech. Ložná plocha vychází z úrovně trubky, na které se nalézají střešní turnikety. Poslední skupinou jsou tříkolky vzniklé neoriginální domácí přestavbou, kdy se dal do díla šikovný majitel. Ukázkovým příkladem je hadrák Standy Kubáta, který se už na nás bohužel dívá pouze z velorexího nebe. Tyto po domácku vzniklé stroje do našeho výčtu evidovat nelze. Kapitolou samou o sobě jsou ještě čtyřkolové náklaďáčky s označením Velorex 435.D .
Přistupme k jedntlivým zjištěným tříkolkám. Jsou to buď tříkolky od konkrétních majitelů anebo exempléře zachycené dobovou fotografií.
01. VELOREX
16/250, r.v.: 1957, č.rámu: 1 193 -
Tomáš Jaroň
02. VELOREX 16/250,
r.v.: 195?, č.rámu: ? ??? - neznámý
03. VELOREX 16/350, r.v.: 196?, č.rámu: ? ??? - Jiří Pilař
04. VELOREX 16/350, r.v.: 196?, č.rámu: ? ??? - Jiří Šára
05. VELOREX 16/350, r.v.: 196?, č.rámu: ? ??? - Marek Řehák
06. VELOREX 16/250, r.v.: 195?, č.rámu: ? ??? - viz Kurýr
07. VELOREX 16/?50, r.v.: 19??, č.rámu: ? ??? - viz video 1991
- sraz Šára
PROBÍHÁ DALŠÍ ZPRACOVÁVÁNÍ INFORMACÍ
poslední aktualizace, Tomáš
Jaroň, 21. května 2005
VELOREX P R A V O S T R A N N Ý
Pokaždé když vyrazím se svým Anglánem na cesty, ptají se mě motoristé kolem, zda se Velorexy vyvážely do Anglie. Ty důvěřivější mohu hravě "houpat" že ano, obzvláště když jim ještě ukážu tachometr z škody Octavie v mílích, ale ti ostatní se jen tak nedají a musím s pravdou ven. I když se povídalo, že pár pravostranných kusů bylo připraveno přímo v Solnici v bednách na export někam dále, než byly tehdejší státy RVHP... Mnohem věrohodnější je však verze výroby na individuální zakázku. Svaz invalidů v Praze totiž přímo podal do Solnice informaci, že konkrétní invalidní čekatel na nové vozítko má vážně postiženou pravou ruku a šikovní zaměstnanci Závodu 09 volant prostě umístili po anglicku. Pokud má tříkolka tuto úpravu jako původní z výroby, může se po prácu považovat za zajímavou raritu. Kolik pravostraných tříkolek celkem vzniklo už asi nezjistíme, pokusíme se ale najít jich co možná nejvíce. Samostatnou kapitolou jsou jedinečné prototypy bratrů Stránských ze čtyřicátých let, kdy volant napravo nebylo nic neobvyklého.
Přistupme k jedntlivým zjištěným tříkolkám. Jsou to buď tříkolky od konkrétních majitelů anebo exempléře zachycené dobovou fotografií.
01.
VELOREX 16/350, r.v.: 1966, č.rámu: 8 229 - Tomáš Jaroň
02. VELOREX 16/350, r.v.: 1966, č.rámu: ? ??? - Lukáš
Chaloupka
03. VELOREX 16/350, r.v.: 1965, č.rámu: ? ??? - Ondřej Votava
04. VELOREX 16/250, r.v.: 19??, č.rámu: ? ??? - Jiří Ginter
05. VELOREX 16/250, r.v.: 1962, č.rámu: 4 090 - Dušan Suchý
06. VELOREX 16/350, r.v.: 1967, č.rámu: ? ??? - Tomáš Klener
07. VELOREX 16/250, r.v.: 195?, č.rámu: ? ??? -
veteránbazárek Liberec
08. VELOREX 16/?50, r.v.: 19??, č.rámu: ? ??? - burza Nový
Zéland
PROBÍHÁ ZPRACOVÁVÁNÍ INFORMACÍ
poslední aktualizace, Tomáš Jaroň, 17. května 2005