Členové týmu...

    Tomáš JAROŇ je zakládajícím členem Velorex Týmu. Narodil se v roce 1976 a bydlí v Praze. Vlastní zatím sedm tříkolek celých, dále je polovičním majitelem dalších dvou vozítek, třetinovým majitelem dalších dvou kusů a konečně vlastní čtvrtinu dalšího Velorexu. Z tohoto výčtu se v pojízdném stavu nachází šest strojů, z čehož je jeden v původním stavu, jeden po zásadní úpravě a ostatní už jsou po renovaci. Tomášovi se přezdívá VEDr. (Velorex doktor), pravidelně se zúčastňuje srazů, tvoří týmové stránky na internetu, je členem Velorex clubu v AČR a pořádá srazy.
    Tomáše lze kontaktovat na e-mailu velorexmaniak@seznam.cz nebo na telefonu 604 794 027.

     Petr KMENT je druhým zakládajícím členem Velorex Týmu. Narodil se v roce 1978 a bydlí v Praze. Vlastní prozatím tři celé tříkolky, dále je polovičním majitelem jednoho stroje, patří mu třetina z dalších dvou strojů a konečně čtvrtina dalšího vozítka. Z tohoto výčtu jsou tři stroje ve stavu pojízdném, dva po renovaci, jeden po zásadní úpravě. Pravidelně navštěvuje srazy. Petrovi se přezdívá Belmondo pro jeho škleby a úsměv. Je členem Fan Clubu Velorex a spolu s Tomášem pořádá podzimní srazy.
    Petra lze kontaktovat na e-mailu petr.kment@email.cz nebo na telefonu 736 133 092

    Ladík ONDRA je třetím a posledním zakládajícím členem Velorex Týmu. Narodil se v roce 1984 a bydlí v Lysicích. Prozatím vlastní jednu celou tříkolku, kterou zrenovoval. V Lysicích je přímo v centru technického zázemí týmu, které se svým otcem spravuje. Pracuje se železem na každý způsob, v renovacích má nad námi výhodu, jelikož umí svařovat.
    Ladíka lze kontaktovat na telefonním čísle 608 536 450.

    Pepa SYNOVEC vstoupil do Týmu na koneci léta roku 1998. Narodil se v roce 1973 a bydlí v Praze. Vlastí zatím jednu celou tříkolku, je polovičním majitelem další,  náleží mu jedna třetina z dalšího stroje a konečně vlastní čtvrtinu stroje dalšího. Pepa se rovněž zúčastňuje srazů, pokud mu to jeho pracovní vytížení dovolí. Je členem Fan Clubu Velorex. Byl to on, kdo vdechnul život našim internetovým stránkám a zajistil jejich existenci.
    Pepu lze kontaktovat na e-mailu jsynovec@seznam.cz   nebo na telefonu 602 157 760.

    Tomáš HANUŠ se stal členem Týmu koncem května roku 2000. Narodil se v roce 1972 a bydlí v Praze. Vlastní zatím jeden stroj, který zdárně zrenovoval a nyní s ním objíždí srazy a zúčastňuje se i větších expedicí a druhý rozebraný, do kterého se pustí, až bude čas. Náleží mu poslední čtvrtina dalšího vozítka, které je  pojízdné a po zásadním tunningu. Nikdo mu neřekne jinak, než ERYKSON nebo ERDA. Erda ujel mým vypůjčeným Velorexem devět kilometrů a v zápětí začal volat na inzeráty. Do doby pojízdnosti stroje vlastního fungoval jako stájový jezdec.   
    Erdu lze kontaktovat na e-mailu t.hanus@seznam.cz nebo na telefonu 608 011 186.

    Honza KUČERA rozšířil týmové řady začátkem prosince roku 2000. Narodil se v roce 1976 a bydlí v Praze. Vlastní jeden stroj, který na celkovou renovaci teprve čeká, ale je momentálně plně pojízdný, a to s motorem po GO. Přezdívá se mu Apač a vůbec jeho image se výborně hodí k současnému designu jeho samolepkami vyšperkovaném Velorexu. Má za sebou svůj první sraz a získává cené zkušenosti za volantem.
    Honzu lze kontaktovat na e-mailu hasisak@seznam.cz nebo na telefonu 607 575 928.

    Ivan KOTAČKA byl jednomyslně přijat do našich řad začátkem června roku 2003. Narodil se v roce 1975 a bydlí v Hluku. Vlastní celkem tři pojízdné stroje - co kus to jiný typ. Ivan je skvělý kamarád a společník čišící obrovským velopotenciálem a bude jistě dalším dobrým duchem našeho týmu. Má za sebou několik srazů a jako jedinný z nás je už v chomoutu.
    Ivana lze kontaktovat na e-mailu i.kot@seznam.cz nebo na telefonu 608 722 010.

    Za dobrého ducha Velorex Týmu musíme považovat - a děláme to rádi - Vladimíra ONDRU (1957). Ten  nám likviduje pro nás jen těžko řešitelné technické problémy. Umí bezvadně svařovat, má v dílně soustruh, frézu, stříkací pistoli, ohýbá výfuková kolena, motor složí snad i poslepu a vůbec si ví se vším rady. Od května 1999 plní funkci presidenta Velorex týmu. Na něj a na nás ostatní v Lysicích dohlíží ještě "čestný ředitel" Velorex Týmu Vladimír ONDRA nejst. (1921), který vše řídí a schvaluje.

president při kytování blatníků   "čestný ředitel" zkouší posez ve Fanoušovi

    K pasívním členům našeho Týmu (nevlastní totiž zatím žádného  hadráka) určitě patří Honzík a Renča CHLOUPKOVI. Pomáhají nám v  Lysicích v dílně, zajímají se o historii Velorexů, o Velorex Kurýr, o internetové stránky a pravidelně se zúčastňují srazů. Honzík získal funkci vrchního servisního asistenta - dobře  podává nářadí a asistuje při opravách, máme-li právě nějaký  hadrák " na sále". Renča nastupuje ve chvíli, kdy je třeba stroj doladit po  stránce kosmeticko - estetické a nebo dokáže zastoupit Honzíka  v jeho nepřítomnosti. Je třeba pochválit i jejich otce, strýce Honzu, který -  vydatně podporovaný manželkou - ochotně všechny velorexářské  akce navštěvuje. Plní zároveň funkci servisního, doprovodného a  občerstvovacího vozu. Je-li třeba, sám se pilotování hadraplánu  rád ujme.

Petr, pan M.Stránský, Ladík, Honzík, Renča, Tomáš    Tomáš s Fanoušem   Tomáš a Ladík v Lysicích na dvoře   Tomáš, Erda, Honza a Pepa zapíjí dopolední nákup

president Týmu Laďa Ondra a T.Jaroň, Lysice 1979   mechanik Laďa Ondra, T.J. a jeho maminka, Lysice 1979

Tomáš Jaroň, aktualizováno v listopadu 2003

Čím jezdíme a budeme jezdit

Každý stroj, který vlastníme, má samozřejmě svoje jméno. Velorexy zpravidla pojmenováváme dle křestního jméno prvního majitele v TP. Ovšem jsou i vyjímky, kdy mají stroje zcela zpecifický název, zpravidla dle nějakého charakteristického znaku.

    KRISTÝNA je náš první týmový stroj. Jedná se o model Velorex 16/250, r.v. 1958. Disponuje slušným motorem,  majícím kompresi "jako kráva" - když kopne při nedůrazném  startování, rve to ruce, jednou dokonce doslova vyplivl špatné  těsnění pod hlavou. Do kopce na čtverku "trhá" průměrné  třiapůly, které už musí řadit. Hadrák se zúčastnil tří srazů, je po renovaci. Bohužel jsme  se tímto kusem s Velorexy teprve seznamovali,a tak jsou některá  provedení okopírovaná z třistapadesátky, tudíž jsme se vzdálili  originální podobě. Avšak zaměnit ráfky s bubny za půlbubny,  popustit nádrž víčkem pod kapotu, nebo dodělat rampu na zadní  světla snad nebude až tak velký problém, a tak by se KRISTÝNA  časem měla dočkat originálního stavu. Tento chroust byl přivezen z Hronova u Náchoda 11.10.1997 a  jeho majitelem byl jistý Zdeněk Skořepa, který se ho z  finančních důvodů nerozvážně zbavil. Když se později dozvědel,  že jeho chroust byl v Boskovicích druhý, prý si rval vlasy. O  existetnci tříkolky jsme se dočetli v Annoncích. Majitelem je Tomáš.
   

Před renovací   Krystýna na sněhu


    GABRIEL se na světlo boží vyklubal jako druhý. Jedná  se o model Velorex 16/350, r.v. 1967. Disponuje špičkovým  motorem (druhé místo v závodech do vrchu Boskovice 1999). Ještě  ale potřebuje pořádně zajet. Prošel celkovou renovací, a to  docela z gruntu. O existenci této tehdy opravdu trosky jsme se doslechli od  jistého Mirka Kosičky dne 16.4.1998. Vrak se nacházel přímo v  Lysicích - tlel alespoň 20 let ve stodole u Vachů. Současný  prezident týmu o něm velmi dobře věděl, ale jako by tušil  nadcházející hadroletí expanzi, zarytě mlčel. Uvážíme-li, že  Vachovi jsou sousedé a navíc příbuzní, bydlící asi 200 m od  naší hadroletí základny, ještě ten den jsme měli zbytky  Velorexu doma a Laďa se rád musel smířit s tím, že své staré  zkušenosti s motory Jawa bohatě zúročí. My všichni víme, že ač  to tak nepůsobí, ohromně ho to baví. GABRIEL se velmi  zviditelnil na blanenském srazu roku 1999 před televizní kamerou. Majitelem je Vladimír Ondra.

Před renovací   Laďův Gabriel po závodu do vrchu

 

    Další dva stroje jsme pořídili naráz. FANOUŠ je Velorex  16/350, r.v. 1968. V motoru jsou válce bez výbrusu, kostra  je natřena křiklavě červenou, jedná se o sedmnáctý model s  hydraulickou spojkou. Myslím, že napnout nové solnické plachty,  se nám velmi podařilo. Momentálně má stroj najeto asi 7000 km  bez vážných závad, rovněž učinkoval v  televizi. Bývá půjčován příležitostným stájovým jezdcům. Majitelem je Tomáš.

Fanouš a v pozadí Oskar před renovací    Fanouš na srazu v Boskovicích


    OSKAR je skutečný Oskar s motorem 250 ccm, r.v. 1955.  Jedná se o jeden z prvních kousků již na šestnáctkách kolech s  půlbubny. Nechybí rybiny, chlazení štěrbinami a jiné  zajímavosti, které jsou podrobně popsány v článku o 250-tkách.
Radost z jízdy s tímto modelem donedávna kazila nepříjemná  závada s vlivem na zapalování, ale už se pracuje na jejím  trvalém zlikvidování. Celková renovace se zúročila v  Boskovicích (4.místo v soutěži krásy). Majitelem je Petr.

Netradiční šnekové řízení    závodní stroje se roztlačují

    Oba hadraplány jsme 6.9.1998 vypátrali na skladišti vraků v  areálu ZD v Lípě nad Orlicí. Jejich majitelem byl velice  nezodpovědný pan Šeda, který je klidně nechal na dešti a sněhu,  aby na nich mohl hlodat zub času. Dozvěděli jsme se o jejich  existenci náhodou v restauraci, ve vesničce Javornici.

    TONÍK je Velorex 16/350, r.v. 1970. Ačkoliv hloubka  opravy jeho motoru nebyla nijak rozsáhlá, jedná se o spolehlivý  držák, který jede, když je třeba. Občas se trochu víc zahřeje,  zatím jsme neodhalili proč. Kostra je natřena načerno, plachty  jsou ušité ze šedé koženky. Charakterizují ho atypické  zadní lampy a umístění SPZ. Stroj vozí na střeše i dva  kajaky, bicykl, ale především svého majitele, který se mu za  spolehlivé služby hodlá odvděčit generálkou převodovky. O TONÍKOVI jsme se dozvěděli opět z Annonce, majitelem byl  jistý řezník z Písnice. Parkoval ho v malé vesnici nedaleko Kolína, odkud jsme ho 8.10.1998 převezli do víru velkoměsta. Majitelem je Pepa.

   místo pro foto č. 1          Toník spolehlivě brázdí cestou necestou

     VELOREX  16/250 se nachází ve zcela  originálním původním stavu. Veškeré jeho originální provedení a  dnes poměrně vzácná technická řešení jsou opět popsány v článku  o dvěstěpadesátkách. Vyroben byl v roce 1958. Získali jsme ho šťastnou náhodou, jak jinak než přes Annonce  od starší paní věci zcela neznalé, v neděli 30.5.1999. Velorex  vlastnil její strýc, který před 11 lety zemřel. Hadrolet stál  celou dobu v suché kůlně, my jsme ho po přitažení do garáže,  umyli, dali mu benzín a baterku a on normálně chytnul! Nic se  neseřizovalo, nic se nečistilo, mimo svíčky. S neznalou paní  jsme stanovili zhruba čtvrtinovou cenu ceny skutečné, ovšem k  oboustrané spokojenosti. Stroj je pojízdný v původním stavu, celý podzim jezdil,  pouze jsme mu vyměnili spojkové lamely, slepené dlouhou  nečinností. Dekl na levé straně jsme zaručeně poprvé otevírali  my. Tento unikát se zúčastnil podzimního srazu, na kterém budil  zaslouženou pozornost zasvěcených velorexářů. Majitelé jsou dva - Tomáš a Pepa.

 Originál   a jedeme!

    ŽLUŤAS  r.v. 1968 je normální hadrák s  mechanickou spojkou, typ relativně tuctový. Zakoupen byl ve stádiu započaté renovace, která se zdárně dokončila. Motor je po generálce, kola jsou nové v chromu a z panelky. Jméno získal díky svým zářivým blatníkům. Přivezli jsme ho z Kyjova 3.10.1999, jeho majitelem byl  mladý muž, právě v rozvodovém řízení, čímž zanikl prostor pro jeho koníček. Majitelem je Petr.

s PAVem 41 v akci   Žluťas odpočívá po dlouhé cestě

    ANGLÁN je Velorex 16/350, r.v. 1966 a jako jeden z mála  se ovládá z pravé strany. Dovezen byl z Plzně 9.10.1999  rozložený na kusy, ve velmi málo pokročilé renovaci.  Je v provozu, jezdí po světě i po tuzemských srazech.Objevili jsme ho v Annoncích, majitelem byl mladý motorkář, kterého asi odradila nesnadnost renovace, a  tak ho poslal do světa. Majitelem je Tomáš.

koupená kostra jede do Černé Hory   Anglán v plné síle se blíží ke Slovinsku

  ČTYŘKOLÁK je Velorex 435.0, r.v. 1973. Na svoji  renovaci teprve čeká. Chybí mu motor, uvidíme, co mu dáme za  hnací agregát a vůbec jak se na něm vyřádíme. Renovace spojená  s nějakým netradičním tunningem je naplánována na konec léta 2000. Stroj byl přivezen z České Třebové 23.10.1999. Získali jsme  ho od kolegy velorexáře Jirky Fišera. Stroj si na třetiny rozdělili Pepa, Petr a Tomáš.

Čtyřkolák čeká na úpravu   nakládáme, odvážíme...


        RŮŽENA je model Velorex 16/250, r.v. 1957. Tento  stroj je také jedinečný a originální. V roce 1974 byl v Solnici  oficiálně přestavěn na valník. Je vlevo dole opatřen rybinou, z  motoru vyúsťuje spojené koleno, což už je dnes rarita. Je tu  samozřejmě starý brzdový systém na tři kladky vpředu. Nechybějí  ani půlbubny v 16" ráfcích. Jízdí komfort umocňuje možnost  jízdy vzad za pomocí dvojvačky a mechanického přepínače. Duch  padesátých let ještě dokreslují směrové šipky namísto obvyklých  blinkrů. Tento hadrák byl získán od kolegy Roberta Němce 20.2.2000,  který ho přivezl ze Solnice, kde sloužil jako služební vůz  kominíků a jako popojíždědlo tamního pana faráře. Renovace proběhla vysokým tempem v létě 2000. Majitelem je Tomáš.

 Valník před renovací   valník už vozí náklad


    LUDVÍK je Velorex 16/350, r.v. 1966, řadová mechanika. Byl koupen v Bělé pod Bezdězem 29. května 2000. Stroj prošel řádnou a precizní renovací a svého majitele - Eryksona už leckam dovezl. Je potažen hrubou modrou koženkou, k tomu černé lemy a šedý interiér. Kostra je natřená černou barvou, kola a některé drobnosti mají stříbrně ocelový odstín

 s_erda2.jpg (9022 bytes)   s_cle1.jpg (6684 bytes)

     NESIM je Velorex 16/350 vyrobený v roce 1970 byl zakoupen v Dolní Lhotě u Blanska 2. prosince 2000. Majitelem je Honza. Nejprve si ho pořádně prohlédl (obr. 1), potom přišla na řadu zkušební jízda (obr. 2) a nakonec si ho hezky naložil a odvezl (obr. 3). Pak přišel večer a celá pražská část Týmu se sešla na pyžamovém plese v Probulově, kde jsme Honzíka oficiálně přijali do Týmu.

Honza si prohlíží svůj nový vůz   Honza projíždí svůj nový stroj   Honza si naložil svůj nový stroj
obr. 1                              obr. 2                            obr. 3


A další stroj ve sbírce

   Z Jiřních Čech jsme 20. dubna 2000 přivezli další zajímavý kousek. Autor této domácí úpravy musel být jistě velmi šikovný. Celá laminátová úprava dodává stroji zcela originální podobu (podobně jako oběma HOBÁM). Můžeme jen litovat, že byla použita kostra z roku 1951 (vysoký čumák). Myšlenku na převaření do originálu jsem zavrhl, protože úpravy by byly příliš velké až nereálné. Ze předu to celé vypadá trochu jako Brouk, částečně jako starý Renault 6 a ze zadu to připomíná Fantomasův Citroen DS a částečně ruskou Čajku. Nakonec posuďte sami. (Kliknutím lze každý snímek zvětšit)

jedinečný design, jedinečné provedení   lampy á la HOBA 1 natočeny na 45 stupňů   ladná karoserie 60. nebo 50. let   jak roztomile kouká!

    Nejobtížnější a časově nejnáročnější bude práce s laminátem. Ovšem ve finále, po celkovém sladění designu vnějšku a interiéru by měla vzniknout jedinečná limuzína na podvozku Oskara. Ale to si budeme muset všichni nějakou dobu počkat. Majitelem je Tomáš.

    Dále je políčeno je na model Oskar 54, které dostat do originálu bude dosti náročné, ale až to bude aktuální přineseme zprávy a dokumentaci jak se to daří. Další  přírůstek "na sklad" je VELOREX 16/175, r.v. 1963. Zatím není jasno, kdy se renovace tohoto kusu rozjede.

Tomáš Jaroň, září 2001

Vozový park se rozrostl o další stroj

    Další přírůstek jsem získal od  kolegy z Velorex týmu Orlík Luďka Brože z Humpolce. Plácli jsme si již v loni v Chotusicích, pod vlastní střechu byl stroj umístěn v sobotu 6. dubna. Stroj má zatím pracovní jméno NEW CRISTYNE ,byl vyroben v roce 1959. Kostra je dobrá, nebouraná. Na snímcích si budeme všímat především jednotlivých originálních provedení. Kliknutím se obrázek zvětší.

po přivezení  po vyložení  zatím to asi nebrzdí
obr.1                                            obr.2                                       obr.3

Na prvním obrázku můžeme vidět správné oblouky pevné střechy se středovou "páteří" (kolik strojů má poslední část vyřezanou kvuli velkému oknu!) nebo zadní rampu pro typické oválné lampy. Podle děr v palubovce si myslím, že stroj má mít tzv. dvojvačku, která umožňuje couvání. Nad motorem vzadu vlevo se nachází packa pro uchycení velkého klaksonu (ve středu by měl mít nápis PAL). Velmi zajímavá je přítomnost ručního ovládání pedálů. Na snímku č. 2 je vidět, že víčko nádrže má být utopeno pod kapotou, štít pro půlbuben v 16" ráfku a že ve předu nejsou žádné tlumiče, pouze válcová pružiny. Třetí fotka perfektně ukazuje na systém ovládání předních brzd - lanko od kola ke kolu přes tři kladky. Dále je možné si všimnout zarážky bowdenu ručního plynu ve tvaru "A" před plynovým pedálem. 

a kde je kolo?     takzvané kriplpáky
obr.4                                               obr.5

Na čtvrté fotografii vidíme napínák řetězu (typická a vysoce praktická záležitost strojů 2. poloviny padesátých let), táhlo k zadní brzdě, chyt tlumiče a starší způsob uchycení per jen na přivařený kolečko, nikoli na větší obvyklou pásovinu. Snímek č.5 ukazuje, jak jednoduše se daly využít ruce při brždění a ovládání spojky. Čas renovace není stanoven, každopádně tento stroj bude vypadat jako již vlastěná 250tka v původním stavu, jen bude "jako nový".

Tomáš Jaroň, květen 2002

  Náš Velorex tým má propagační a reklamní model!

    Po měsíci nákupního klidu jsme do garáže 9. května přistavili jedinečný exemplář, který prošel zásadními úpravami od šikovného bývalého majitele. Stroj jsme přivezli vcelku, nafoukly se kola, dali jsme do něj baterku a benzín a po rozstrčení se ihned ochotně rozjel, ač před tím asi čtyři roky stál. Dal by se nazvat jako VELOREX 435.0 MINI JEEP - GOLF EDITION. Je skoro tak dlouhý jak široký. Ubráno je vepředu i vzadu, středové partie se sedačkou jsou úplně pryč. Sedí se nad motorem, volantová tyč je zalomená na kloubek. Vůz disponuje jedinečným poloměrem otáčení. Při brždění zadek předbíhá předek, což umožňuje velmi efektní manévry. Spolujezdec při nečekaném brždění padá před vůz. Jakmile to dovolí čas, dojde k nějakým vylepšením a renovačnímu zásahu.

spolumajitelé vozítečka: Pepa, Petr, Erda, Tomáš    po dvojicích jsme se poprvé projeli   bez sedačky - sezení nad motorem

vepředu jsou pojistky, relé, klakson a nádobky kapaliny    zezadu -  prostě utnutý čtyřkolák!   v garáži nepřekáží, před něj se vejde ještě favorit

Tomáš Jaroň, květen 2002

S novým členem přibyly i další kusy

    S Ivanem jsme se seznámili přes internet. Odpověděl jsem mu na jakýsi dotaz z poradny, pak následovalo několik mejlových výměn. Ukázalo se, že Ivan koupil tříkolku OSKAR 16, vyrobenou v roce 1955. Ivanova snaha brzy jezdit a zároveň postavit stroj do originálu byla velmi silná. Rychle se učil, jezdil s námi na burzy a vůbec vnikal do velorexí problematiky. Pomohli jsme mu s motorem a stroj jsme oblékli. Petr všil dle originálu štěrbiny do zadních boků. Stroj se poprvé objevil v Boskovicích v roce 2001. V tomtéž roce na Lipnici vyhrál Ivanovi titul Renovace roku.

místo pro foto 1    krásný a málo četný model - OS-KAR 16 r.v.1955

    Jako správný velorexář nezůstal Ivan u stroje jednoho. Velmi usilovně se pustil do shánění stroje 16/350. To se v lednu 2002 podařilo, byl jsem s ním kupovat až u Nepomuku. Následovala intenzivní renovace.Opět jsme v Praze dělali motor a  oblékáním jsme s Petrem strávili krásný víkend přímo v Hluku, odkud se opravdu špatně odjíždělo. Tento stroj se na srazu objevil poprvé na Lipnici 2002.

Při nákupu na nás tento "Brněnský drak" málem spadnul.   Zadní čep povolil, až když se navařila pořádná páka.    A už se to rýsuje!

V Kyjích vzniká motor.   K oblečení zbývá krůček.

    A když se narýsovala možnost, pořídil Ivan také 435.0. Stroj je pojízdný, nerenovovaný. Asi s ním bude jezdit Lenka a Simča...

fotodokumentace se připravuje

Tomáš Jaroň, červen 2003

Nejstarší klenoty v našem týmu...

...představují dva exempláře vozítek OS-KAR, vyrobené v roce 1953. Starší vlastím já, má výrobní číslo 69 a mladší je Petrův s výrobním číslem 83. Práce na nich je víc jak na kostele a jak dlouho to bude trvat, to ví bůh. Jsou překopány do neoriginálních úprav, některé trubky chybějí. Bude to boj, ale při úzké spolupráci s kolegy z Velorex Teamu Orlík (tam mají dokonce kusy čtyři), to třeba dotáhneme do maximálně originální podoby...

nějaká ta fotografie se také brzy objeví...

Tomáš Jaroň, listopad 2003

K tomuto přehledu lze připočíst tři kosty 16/350 na náhradní díly.