EXPEDICE NORSKO 2005

 

Účastníci zájezdu:


Stroj:                                                      posádka: řidič, spolujezdec

Žluťas - 16/350 mechanika r.v. 1968                Petr Kment, Denisa Šimlová

Ludvík - 16/350 mechanika r.v. 1967                Tomáš Hanuš, dřevěné uhlí

 

Tak už je to tady. Je pátek 1. července a to je podle našich plánů začátek letošní hadroletové expedice za hranice všedních dnů a technických možností našich strojů. Naším cílem je tentokrát drsný sever, země fjordů - Norsko.  Velikost expedice ovlivnilo několik faktorů, mezi nimi to, že ne každému se podaří dostat 3 týdny dovolené v kuse. A když původně třetí posádka začala čtrnáct dní před odjezdem simulovat sedmý měsíc těhotenství, bylo moc neláká. Naštěstí jsme si vzpomněli, že  každá správná expedice začíná přesunem do prvního tábora ještě na o rozsahu expedice rozhodnuto. Nicméně Jindrovi patří náš dík za technicko-materiální podporu. Neváhal rozebrat svého hadráka, aby nám mohl poskytnout náhradní díly na cestu (a nebo že by chtěl propašovat na sever alespoň část svého stroje?).

Pátek 1.7.

Tak tedy je pátek, už mám dovolenou a od rána balím. Dávám na hromadu náhradní díly a provádím poslední předstartovní přípravu a kontrolu Ludvíka. Po obědě převážím Ludvíka z garáže v Kyjích do Motola, odkud chceme večer vyrážet. Zatím se zdá, že počasí nám moc nepřeje. To, co chvílemi padá z oblohy, není obyčejný déšť, ale pořádný slejvák. V podvečer přijíždí Petr s Denisou. Rozdělujeme zásoby jídla a dokončujeme nakládání strojů.  Je okolo desáté večer a představa, že tak pozdě a v dešti vyrazíme směr Cínovec nás domácím území. Čili opouštíme Prahu a v 22:30 kotvíme u Jindry s Vlaďkou v Tuchoměřicích. Poslední společný brífink a jdeme spát. Zítra nás čeká dlouhá cesta.

Ujeto: 8km

Sobota 2.7.

Ráno je ještě zamračené, ale neprší. To je dobré znamení. Nakládáme od Jindry ještě poslední náhradní díly a v 10:00 vyrážíme. Jindra s Vlaďkou nás doprovázejí autem. Před Slaným se s námi Jindra loučí, avšak nestihl nás opustit dostatečně rychle, a tak se stal svědkem naší první poruchy. Petr zadřel Žluťase. K tomu se mu teplem rozpadla jedna fajfka a po několika marných pokusech o nastartování vyměňuje zapečené písty a karburátor. Hotovo, Jindra nám ještě pomohl hadráka roztlačit a v 13:00 se s námi loučí podruhé a naposledy. Za skorojasna vyrážíme směr Louny. Vlastně ty tři hodiny jsme neobětovali pouze opravě, ale hlavně čekání na příznivější počasí. Tak tedy valíme  - Louny, Bílina, Teplice, Dubí, Cínovec. Před Bílinou jsme jen tak cvičně oba poškádlili odtrh-předstih a jinak bez problémů dorážíme na hranice, které v 17:00 přejíždíme. Tak už jsme opět s hadrákem v cizině.

Míříme na Drážďany. Cestou zastavujeme v třešňové aleji. Něco jsme si natrhali na cestu, a tak si každý něco neseme do hadráka - já a Denisa čerstvé třešně, Petr navíc čerstvé ... na botě. Mažeme dál s krátkou přestávkou na večeři následovanou průjezdem pěkným historickým městečkem Jüterbog . Po desáté večer máme velký problém najít otevřenou pumpu. A nám by se tak hodila. Sláva , v Brandenburgu je jedna otevřená. Sice v protisměru, ale otáčíme a tankujeme. Je to přeci jen lepší pocit s plnou nádrží. Pokračujeme v cestě a míjíme další čtyři otevřené benzínky - taková zbytečná kumulace. V 01:00 odbočujeme do polí na spaní. Za den toho bylo až dost.

Ujeto: 440 km

Neděle 3.7.

Vstáváme v 7:45 do slunného dne a v 8:15 jsme již opět na cestě. Jízda probíhá bez problémů, po rovině s větrem v zádech. Cca 80 km před Rostockem zastavujeme trochu zchladit motory. Přestávku využíváme ke smažení kuřecích kousků, které Denisa naložila původně na grilování - to znamená, uhlí se zase nezbavím.Vychlazeni, nasyceni vyrážíme před jednou "nach Rostock" stále stejně pohodovou krajinou větrných mlýnů - tedy elektráren. Do Rostocku přijíždíme tak akorát, abychom ještě natankovali a s předepsanou rezervou 60 minut se postavili do fronty na trajekt. U okénka pokladny lehce přesvědčujeme paní pokladní, že stroje před ní jsou motocykly. Úspora 60? na stroj je příjemná. Proces naloďování trošku zdramatizoval Žluťas, který celý uhřátý nechtěl naskočit. Byli jsme poslední naloďující se osobní motocykly. Zastavuji tedy Ludvíka před branou do útrob lodi a spěchám žďuchnout Žluťase. Daří se, vjíždíme do lodi a parkujme mezi návěsy. Na trajektu trávíme necelých 6 hodin. Střídavě pospáváme, čteme a plánujeme další cestu. Připravuji podrobný itinerář pro nadcházející přejezd Švédska. Ve 20:45 trajektem zadunělo a otáčíme se zpátky směrem na Rostock. Ne snad že by kapitán něco zapomněl doma, začíná zhruba půlhodinový manévr couvání ke švédským břehům. V 21:45 přirážíme k molu, opouštíme loď a posléze i Trelleborg. Naše další trasa povede přes Lund na pobřeží a dále směr Göteborg tak daleko, jak to vydržíme. Okolo jedenácté večer, ještě za soumraku, zastavujeme na odpočívadle, kde si vaříme čaj a libujeme si, jak to pěkně jede. Po pauze pokračujeme a přesně podle itineráře projíždíme městečkem Kävlinge. Zcela mimo plán však Petr najednou do vysílačky hlásí potíže se Žluťasem. Něco se řazením, 1-2-3 jede krásně, ale po zařazení čtyřky vydává motor divné škubavé zvuky. Zastavujeme na benzince. Denisa čepuje vodu do zásoby a já jedu s Petrem na zkušební jízdu poslechnout si, co to ten Žluťas dělá. Je to opravdu divné, hadrák jede krásně, dokud se nezařadí za 4. Po středně dlouhém přemýšlení jsme rozhodnuti půlit motor. Prostředí je zde k této činnosti jako stvořené - osvětlená, zastřešená benzinka, kohoutek s vodou a u každého ze sedmi stojanů zásobník papírových ubrousků - velmi užitečné. Ve chvíli, kdy máme motor odstrojený a připravený k vyndání ze stroje, Petr ještě přemýšlí o možnosti, že závada je jen někde v elektrice. Takže všechno zpátky. Motor uvádíme do původního stavu a následuje série testovacích jízd nočním městem. Petr řídí, já klečím na sedačce s lampou v ruce, svítím si do motoru, střídavě odpojuji zapalovací cívky a koukám, co to udělá. Nedělá to nic. Je jedna hodina po půlnoci a my se podruhé a definitivně pouštíme do vyndávání a půlení motoru. Jde nám to celkem od ruky, jsme zvědaví, co nás uvnitř čeká. Jakmile jsme se dostali do převodovky, je nám to jasné - téměř. Nebudu zde do detailů popisovat, co všechno jsme viděli, ale několik chyb bylo skutečně v převodovce a těžko říci, co byla příčina a co důsledek. Naštěstí jsme tradičně dobře vybaveni, a tak všech sedm součástí, které nedostaly naší důvěru, vyměňujeme a postupujeme do fáze skládání motoru. Zatím co nám během práce Denisa vařila čaj na posilněnou, nyní bude mít benzinový vařič jiné využití. Vaříme bloky motoru na mírném ohni, až jsou pěkně propečené, tyto pak skládáme dohromady s ostatními součástmi a vše servírujeme do motorového prostoru hadráka. V šest hodin je motor na svém místě a před sedmou vyklízíme místo mezi čerpacími stojany prvním zákazníkům. Je čas nechat zatvrdnout silikonové těsnění v motoru. Doufejme, že se dílo podařilo. Je 7:30 a obě posádky se chystají strávit několik hodin vynuceného čekání zaslouženým spánkem ve stínu keřů na čerstvě posekané louce. I já jdu, takže to je pro dnešek vše. Vlastně pro včerejšek.

Ujeto: 273 km

Pondělí 4.7.

Vstáváme před polednem, Petr provádí zkušební jízdu. Vše řadí tak, jak má, zdá se, že jsme byli s opravou úspěšní. Proto neváháme a vyrážíme směr Göteborg. Na kraji Ängelholmu krátce svačíme gulášovku a posléze pokračujeme přes Halmstad a Varberg. Před Varbergem jsme se přiblížili k moři natolik, že jsme neodolali a šli se nadýchat čerstvého slaného vzduchu na místní pláž. Bylo tak horko, že se tu dokonce koupalo několik lidí - asi tři. Na slaném vzduchu nám vyhládlo, takže o pár kilometrů dále vaříme večeři. Je krátce před sedmou. O dvě hodiny později již hladce projíždíme Göteborgem a míříme na Trollhättan. Za Trollhättanem musíme pro další cestu využít krátký úsek dálnice. V ten okamžik Žluťas zaprotestoval a vybral nám místo k nocování za plotem vedle dálnice. Tomu nocování však předcházelo několik marných oživovacích - roztlačovacích pokusů. Prostě se opět zadřel. Protože ráno je moudřejší večera, pokud jedna po půlnoci je ještě večer, pokusy brzy vzdáváme a jdeme spát. Za 15 vteřin po ulehnutí již nikomu nevadí hluk projíždějících aut. Máme toho za dnešek až dost.

Ujeto: 401 km

Úterý 5.7.

Probouzíme se okolo desáté do opravdu parného slunného dne. Místo ranní rozcvičky tlačíme hadráka střídavě do kopce a z kopce na trávě vedle dálnice. Tyto cviky prokládáme dvojnásobnou výměnou karburátoru a periodickou kontrolou svíček - tudy cesta nevede. Po této, nikoli krátké, rozcvičce, je rozhodnuto provést inspekci pístů. Málem bych však zapomněl na snídani. V jedné přestávce během výše zmíněné rozcvičky jsme si uvařili karburátor v octové vodě. A znovu rozcvička. Ale zpět. Po sundání válců motoru se nám rýsuje nová práce. Levý píst je totiž ve válci velmi pěkně zadřený. Chápeme se náčiní, Petr piluje náhradní, již jednou zadřený píst, já provádím pilníkový výbrus válce. Tuto monotónní, nudnou činnost oživuje najednou Petr slovy: Erdo nehýbej se! Vstaň! Nerozumím tomu, ale provedu a dobře dělám. Vstal jsem a koukám, co se děje. A už to vidím. Přes místo, kde jsem dosud seděl, pěkně ve stínu hadráka, se plazí malý hádek. Jestli se nepletu, tak to byla tak 30 cm dlouhá zmije. Chvíli se tam motala a pak zalezla do nějaké díry pod hadrákem. A pak že jsou plaché. Ještě chvilka práce a ve tři hodiny je oprava dokončena a hadrák úspěšně roztlačen. V 15:15 opouštíme naše nedobrovolné tábořiště "U dálnice". Pokračujeme přes Uddevalla, Svarteborg. Jedeme pěkně zvolna, ne více než 70km/h a zhruba každou třičtvrtěhodinu děláme krátké pauzy na vychladnutí motorů. Byla to dobrá taktika, před osmou přejíždíme hraniční most mezi Švédskem a Norskem. Konečně v Norsku! Oslavujeme to večeří - kuskusem s výbornou kejdou. Po večeři, krátce po deváté, vyrážíme dál na Stormstad, Sarpsborg, Moss. Máme namířeno do Drobaku, kde podle mapy má být most přes fjord Oslofjorden. Zkrátíme si tím cestu a navíc se vyhneme poplatku za jistě náročný průjezd rušným Oslem. Mimochodem hned za hranicemi už byla budka na výběr mýtného. My ale opět zdůrazňujeme povahu našich strojů, na které se zde jakožto na motocykly žádné mýtné nevztahuje. To jsme na to zase jednou vyzráli. Do Drobaku přijíždíme již za šera, to znamená kolem půlnoci. Začíná trošku pršet, takže zastavujeme a nandaváme střechy. A teď přijde to psychologické drama. Petr přehodil střechu přes hadráka, sahá do koše pro střešní tyč a ta .. Nikde! Copak opravdu nemůžeme mít den bez nějakého problému? ( originální citace zní: "Copak do prdele nemůžem mít den bez ňákýho průseru?" ). Petr si lehá na silnici, držíce se za hlavu. Zoufalství, beznaděj. Posledních pár kilometrů jsme jeli po hodně hrbolaté cestě. Že by se vyklepala na té roletě? Asi se tam vrátíme podívat. Petr vytahuje ze zásob kus drátu, přemýšlíme, jak tyč nahradit nějakým klackem. Tento náhradní díl, jako jeden z mála, s sebou nevezeme. Mezitím Denisa obchází hadráka a zvedá nad hlavu střešní tyč položenou na přední kapotě. Heuréka, jsme zachráněni. Prostě a jednoduše Petr jí vyndal automaticky hned, jak jsme zastavili a zapomněl na to. Blbneme, asi toho už bylo za poslední dny moc. Takže pod tíhou psychické únavy se rozhodujeme nalézt místo na spaní a hledání mostu přes fjord nechat až na zítra. V průběhu této scénky přestalo pršet, popojíždíme tedy za obec, stavíme stan, uléháme, usínáme. Opět jeden náročný den za námi. Ale už v Norsku.

Ujeto: 260 km

Středa 6.7.

Vstáváme okolo desáté opět do slunného dne. Krátká snídaně a vyrážíme na most přes fjord. Trochu nás mate, že ze břehu, kam oko po fjordu dohlédne, žádný most vidět není. Cíleným dotazem se od jednoho domorodce dozvídáme, že ten most v mapě není vlastně most, ale tunel pod vodou. Tak do tunelu a ještě navíc pod vodu my rozhodně jet nechceme. Zvláště po zkušenostech z předešlých dní. Takže jedeme zpátky do Mossu na trajekt. Není to tak daleko, před polednem se naloďujeme. Cesta trvá zhruba ? hodiny a už jsme na druhé straně v Hortenu. Za Hortenem uhýbáme na vedlejší silnice, které nás zavedou do vedlejšího údolí. Končí nudné rovinky, začínají kopce. Jedna výzva za druhou, v některých stoupáních máme chvílemi obavy, jestli to ten hadrák vyjede. Vyjede! Projíždíme mezi skalami, lesy a jezírky. U jednoho rašeliništního jezírka zastavujeme na oběd. Jsou tu lavičky, u vody močál a v něm masožravé rosnatky a nějaké malé orchideje - prostě romantika. Neváháme a skáčeme do vody schladit organismus a konečně po čtyřech dnech spáchat hygienu. Voda je krásně teplá, rochníme se a ani se nám nechce ven. Po koupeli vaříme oběd, po obědě máme siestu. Po dvou hodinách strávených na tak pohodovém místě je na čase vyrazit dále. Ve 15:45 jsme již opět na cestě. Jedeme přes Hvittingfoss a Kongsberg.  Na kraji posledně jmenovaného města zastavujeme u místního supermarketu. Denisa má totiž dnes narozeniny a čím je oslavit lépe než dvěma litry norské zmrzliny. Vanilková s kousky karamelu a mandlí - moc dobrá. Po sladké pauze pokračujeme dále na sever podél řeky Lagen. Projíždíme městečko Rodberg a pomalu hledáme místo na nocování. Našli jsme pěkné u malého jezírka. V neuvěřitelných 19:45 zastavujeme dobrovolně stroje, vaříme polévku a čaj s rumem. Jíme, pijeme čaj s rumem i rum bez čaje, bilancujeme, troufli jsme si i na partii scrabbles. Byl to pěkný den a hlavně bez poruchy. Před půlnocí začíná lehce pršet, tak stavíme stan a jdeme spát.

Ujeto: 225 km

Čtvrtek 7.7.

Vstáváme opět okolo desáté do polojasného dne. Snídaně, ranní koupel a vyrážíme. Ve vesničce Uvdal zastavujeme na obhlídku místního dřevěného kostelíku.Z údolí Uvdal pokračujeme do údolí Skurdalen a dále do městečka Geilo.  Odtud se již začínáme šplhat okolo jezer na největší náhorní plošinu v Evropě jménem Hardangervidda. Cestou nás zastihl vydatný příval vody shora. Rychle nandaváme střechy a skrze provazy deště pokračujeme v jízdě. Po výjezdu na náhorní plošinu déšť ustává a my zastavujeme s úmyslem podniknout naši první pěšárnu, tedy na poprvé alespoň výlet okolo jezera. Procházka se nám pěkně vydařila. Po čtyřech hodinách se vracíme plni dojmů z norských panoramat, z bobování na jednom ze sněhových jazyků a Petr navíc obohacen o 500NOK, které našel ve škarpě při návratu z výletu. Kolem sedmé jsme tedy zpátky u hadráků. V dálce mocně hřmí. Na nic nečekáme, jsme odhodláni bouřce ujet. Samozřejmě, že jsme si před jízdou sundali střechy, což se o 10 minut později ukázalo jako holý nerozum.To, co začalo jako pár kapek na čelním skle, které jsme ignorovali, se náhle změnilo v průtrž mračen. První plácek u silnice je náš a bleskově střechy opět nandaváme. Co na tom, že za dalších 10 minut je po dešti. To už ale zastavujeme u řeky Bjoreia a fotíme úchvatné peřeje. Pak pokračujeme údolím Bjoreiadalen až k snad nejznámějšímu norskému vodopádu Voringsfossen. Je skutečně impozantní. Hloubka kaňonu a tedy i výška vodopádu je nějakých 300m. Fotíme ho ze všech stran. Když už jsme dostatečně plni dojmů, vydáváme se serpentinami dolů k fjordu Eidfjord. Po necelých dvou kilometrech zastavujeme na příjemném odpočívadle na vaření. A protože je již krátce před devátou a místo je to opravdu pěkné, se stolky a velkým dřevěným slunečníkem (prostě takový altán bez stěn), rozhodli jsme se zůstat zde až do rána. Vaříme, večeříme, provádíme preventivní údržbu strojů. Opět den bez poruchy. Po výborné večeři hrajeme společenskou hru, posloucháme Cimrmana a k tomu popíjíme čaj s rumem. O půlnoci se stupňujícím se šerem jdeme spát.

Ujeto: 147 km

Pátek 8.7.

Ráno vstáváme tradičně okolo desáté, opět do slunného dne. Hned po snídani v 11:00 vyrážíme. Jenže chyba. V ten okamžik, podle mně dosud neznámého zvuku od motoru, zjišťuji, že jsem někde cestou vyklepal jeden ze čtyř šroubů chytu motoru a chlazení. Takže všechno zpátky, dávám nový šroub ze zásoby náhradního spojmatu a v 11:30 již definitivně vyrážíme tunely dolů k fjordu. Jedeme podél fjordu Eidfjorden až do Brimnes, kde se naloďujeme na krátký trajekt. Po dvaceti minutách plavby jsme na druhém břehu v Bruraviku a míříme přes Ulvik do Vossu  za průběžného kochání se nesčetnými vodopády. Zastávku ve Vossu využíváme k nákupu živobytí. Ke snídani chléb za neuvěřitelných 4,90 NOK - v norské drahotě to je zadarmo, k obědu dva litry zmrzliny - pistáciová s kousky čokolády, a k večeři dvou kilového mraženého lososa. S ohledem na skupenství našeho oběda obědváme okamžitě po nákupu. Po obědě opouštíme oblast Voss a míříme do oblasti Vik, opět kolem několika úchvatných vodopádů. Stoupáme na náhorní plošinu. Sněhu je tu jako v Krkonoších v březnu, k tomu jezera zpola pokrytá ledovými krami a to vše při okolní teplotě určitě tak 26°C. U jednoho takového jezera odbočujeme na vedlejší cestu směrem do kopců. Cesta je místy lemována až čtyři metry vysokými sněhovými bariérami. Jedeme asi dva kilometry až k mýtu, kde zastavujeme a jdeme na krátký výlet. Je před pátou, takž nic dlouhého. Nakonec jsme dobyli nejvyšší vrchol v okruhu pětiset metrů od cesty. Jinými slovy bylo tam spousta vyšších kopců. Z jednoho z nich jsme dokonce viděli spadnout dvě laviny. V šest hodin jsme z výletu zpátky a máme hlad jak herci. Popojíždíme pár kilometrů a na konci plošiny, kde již silnice téměř začíná padat dolů k fjordu, zastavujeme na odpočívadle a začínáme připravovat rybí hostinu. Oškrábat šupiny, vykuchat, naporcovat a šup s rybou na gril. My jsme totiž nic nepodcenili a vezeme s sebou malý skládací gril a pytel dřevěného uhlí. Po počátečních obtížích, kdy nám uhlí nechtělo moc hořet ( no co bychom chtěli od uhlí ze Špáru zadarmo), jsme přeci jen vyvinuli patřičný žár a losos už na roštu pěkně voní. Zkrátka pochutnali jsme si a nacpali se k prasknutí. Blíží se desátá hodina a také už se citelně ochladilo, takže je na čase vše pobalit a najít si místo na spaní. Sjíždíme serpentinami dolů k fjordu Sognefjoden do městečka Vik a dále podél vody. Po pár kilometrech zastavujeme na pěkném odpočívadle a rozbíjíme ležení. Žádné společenské aktivity dnes nevyvíjíme. Dopsat deníky a spát. Mimochodem ještě ani nejsme moc na severu a už nyní je světlo tak dlouho, že tyto řádky píši v 00:30 bez baterky za jasného nočního světla ( tedy pološera).

Ujeto: 155 km

Sobota 9.7.

Vstáváme, jak jinak, okolo desáté. Po krátké snídani vyrážíme na trajekt přes Sognefjord. Fjord Sognefjorden je nejdelší a zároveň nejhlubší norský fjord. Do vnitrozemí je zaříznutý v délce 205 km a jeho maximální hloubka je 1308m. Fjord přeplouváme mezi vískami Vangsnes a Hella a pokračujeme podél vody směrem na Sogndal. Cestou jsme dokonce ve fjordu viděli několik delfínů. Ze Sogndalu nás čeká náročné stoupání od hladiny moře do výšky 1400mnm. Dnes máme v plánu podívat se k ledovci Jostedalsbreen a pak uhánět na místo setkání s kamarádem vodákem Georgem a jeho skupinou, kteří nám vezou část našich zásob. Přehoupli jsme se úspěšně přes sedlo a spouštíme se opět dolů k jednomu z ramen Sognefjordu do Gaupne, abychom odtud opět mohli začít stoupat po vedlejší cestě k ledovci. V 14:15 zastavujeme na parkovišti informačního centra Jostedalsbreen. Další jízda po silnici je placená. To nám ale vůbec nevadí, beztak se potřebujeme protáhnout a procházka nám jen prospěje.Vyrážíme tedy pěšky po cestě cca 4km k jezeru před ledovcem. Odtud již skáčeme jak kamzíci po skalách a balvanech až k čelu ledovce. Ten pohled rozhodně za tu námahu stál. Čelo ledovce je celé zvrásněné a zářivě modré, jak se do něj opírá slunce. Z jeskyně v ledovci vytéká řeka, která se ještě dlouho celá třpytí hroudami ledu, které uvízly na mělčině a pomalu odtávají. Vydržel bych se na tu krásu dívat ještě déle, ale čas nás tak trochu tlačí, máme před sebou ještě asi tak 150km. Vracíme se tedy zpět na parkoviště a v 17:30 jej opouštíme s úmyslem co nejdříve najít místo na vaření. Pěkně nám vyhládlo. Takže asi za dva kilometry zastavujeme u stolků a obědváme / večeříme. 19:00 - odjezd. Vracíme se dolů do Gaupne a chvíli jedeme podél fjordu Lustrafjorden, což je ono rameno Sognefjordu. Následuje stoupání do oblasti Sognefjell. Nahoře nás čekají panoramata zasněžených hor a zpola zamrzlých jezer, ve kterých se mezi bílými krami zrcadlí modrá obloha a ony zasněžené skalní štíty. To jsme vjeli do národního parku Jotunheimen. Několik kochacích zastávek a pokračujeme do údolí řeky Bovra, do Lomu a dále podál řeky Otta až do Skjaku, kde se máme sejít s vodákama. V údolí ani v Lomu nezastavujeme, máme v plánu se sem vrátit zítra. Necelé tři kilometry před naším cílem přestávám dobíjet. Zachovávám ale klid, s výměnou uhlíků jsem počítal - doufám, že problém není jinde. Do Skjaku na tábořiště přijíždíme v 23:00 a k naší radosti a všeobecnému pobavení se tu vážně setkáváme s Georgem a spol. Však také všemu předcházela několikadenní SMSková výměna s neustálým upřesňováním místa střetu. Naše radost je nelíčená, vždyť vezli naše veškeré zásoby piva, o jídlu a motorovém oleji nemluvě. Vrháme se na náš proviant, popíjíme, klábosíme. My líčíme naše zážitky s opravami, oni zase své story s přívěsem. Navíc si stěžují, že je tu všude tolik vody, že je těžké najít si řeku ke sjetí - a to to nejsou žádní amatéři. Po půlnoci jdeme spát. Uléháme vedle hadráků, snad nebude pršet.

Ujeto: 274 km

Neděle 10.7.

Vstáváme postupně od devíti do jedenácti - vodáci také nejsou žádná ranní ptáčata. Již od sedmi hodin drobně prší. Dnes to nevypadá na slunný den, přestože během snídaně chvilkami i pršet přestává. Alespoň ušetříme naše skrovné zásoby opalovacího krému. Bereme si od George rozmáčenou krabici od banánů se zbytkem našich zásob a pokoušíme se toho co nejvíce, nejlépe vše, umístit do již tak nacpaných hadraplánů. Úspěšně. Během balení provádím preventivní údržbu na Ludvíkovi. Napnul jsem řetěz, zapojil ukopnutý drát od klaksonu a vyměnil opotřebované uhlíky v dynamostartéru. Zkouška - výborně, dobíjím. Přestože  nové uhlíky nejsou tak úplně nové, jen o něco méně opotřebované. Samozřejmě, že s sebou vezu i dvě kompletní fungl nové sady, ale když jsou zrovna potřeba, tak je nemohu najít. Našel jsem je o několik dní později díky radě naší vzdálené technické podpory z Tuchoměřic. Nové uhlíky totiž běžně koupíte od Roberta v krabičce od acylpyrinu. Při balení krabička od acylpyrinu patří pochopitelně do lékárny. A když v Norsku potřebuji nové uhlíky, hledal bych je v lékárně? Jistěže ne. Po poledni vodáci odjíždějí, my ještě krátce dobalujeme a odjíždíme též. Míříme do Lomu, který jsme včera jen projeli. V Lomu je známý středověký dřevěný kostelík, skanzen a obecně celá vesnice je turistická atrakce. Odpovídají tomu i parkoviště plná autobusů Mě osobně se více líbil kostelík v Uvdalu. Počasí je stále stejné, drobné přeháňky. I proto jsme se rozhodli, že dnešek bude odpočinkový. Jedeme tedy asi 20km zpět údolím řeky Bovra a kolem půl čtvrté zastavujeme na pěkném odpočívadle u řeky, se záchody s vyhřívanou podlahou. Stavíme stan a vaříme.Dnes to na žádnou větší akci nevypadá. Po jídle relaxujeme. Někdo si čte, někdo spí, někdo dopisuje deník. K večeru jsme donesli trochu dřeva na oheň. Vezeme s sebou ďábelskou směs, takže budou topinky. Zatímco připravuji oheň, vidím, že nám skupinka lidí okukuje hadráky. Na tom by nebylo nic zvláštního, až na to, že když jsem se podíval lépe, poznal jsem ve skupince kolegu z práce Honzu. Věděl jsem, že se chystá také do Norska, ale že se zde potkáme by mě opravdu nenapadlo. Překvapení je oboustranné, Honza fotí hadráky, aby měl důkaz do práce. Zveme je k ohni, ale plánují nocleh ještě dále, takže po chvíli odjíždějí. My jsme dopekli topinky, dopili čaj bez rumu a po půlnoci jdeme spát.

Ujeto: 51 km

Pondělí 11.7.

Dnes vstáváme o něco dříve než obvykle, chceme totiž podniknout nějakou větší pěšárnu. Vstali jsme tedy po osmé a v 9:30 již vyrážíme hadrákama směr Sognefjellet. Dnes to vypadá opět na pěkný slunný den. V 10:30 jsme vystoupali k chatě Krossbu a odtud se vydáváme již pěšky za hranice národního parku Jotunheimen. Udělali jsme takové kolečko údolím říčky Utla, přes několik sedýlek, okolo zamrzlých jezer a zpět. Jako zajímavost stojí za zmínku, že tu bylo ještě dost sněhu na to, aby zde měli upravené běžecké stopy, po kterých se proháněli běžkaři jen v kraťasech a slunečních brýlích. Po téměř šestihodinovém výletu jsme hladoví jak vlci. Popojeli jsme trochu výše na odpočívadlo s panoramaty hor a vaříme. Mimochodem dnes jsem měl první závadu na Ludvíkovi - zadřel jsem tachometr. Během vařící pauzy jsem provedl jeho rozborku a sborku, vyčistil, promazal a opět šlape jako nový. Okolo sedmé opouštíme odpočívadlo a vracíme se na místo našeho včerejšího táboření. Náš plácek je stále volný. Stavíme stan. Petr s Denisou hrají scrabbles, já dopíši deník a pokusím se jít spát ještě před půlnocí. To není vůbec jednoduché, protože je stále světlo jako u nás v devět.

 

Ujeto: 60 km

Úterý 12.7.

Dnes žádná předsevzetí ohledně vstávání nemáme, takže se budíme standardně okolo desáté. Máme v plánu nablížit se k Trollstiegenu. Kolem poledního opouštíme tábořiště a s krátkou zastávkou v Lomu, kde kupujeme chléb, valíme směr Skjak, Grotli a dále. U Grotli jsme se rozhodli nepokračovat po hlavní silnici, ale zahnout na šotolinovou cestu do hor. Krom jiného je to přístupová cesta k místnímu lyžařskému středisku. Projíždíme kolem, vleky jezdí, na sjezdovkách se lyžuje. Silnici lemují pětimetrové vyfrézované bariéry sněhu. Jedeme serpentinami do údolí a třemi tunely dlouhými 3.5 , 5.5 a 7.5 km se vracíme na původní trasu. Stoupáme na Geiranger a vzápětí klesáme ke Geirangerfjordu. Asi v polovině cesty dolů zastavujeme na parkovišti s vyhlídkou. Je to nádherný pohled na modrozelený fjord, ve kterém kotví velké zaoceánské lodě. Plni dojmů se chystáme naplnit i své žaludky, vaříme večeři. Od jídla nás však neustále někdo vyrušuje dotazy na naše stroje. A to už se blíží zájezd japonských turistů. Dojídáme, balíme a sjíždíme dolů k fjordu, abychom se vzápětí vydali do dalšího sedla a z něj opět dolů k fjordu Norddals do vísky Eidsdal. Chvíli čekáme na trajekt a za čtvrt hodiny již plujeme do vesnice Linge. Pomalu se blížíme k Trollstiegenu, kam chceme dojet ve dne, tedy až zítra. Takže hledáme místo na spaní a po deváté večer již stavíme stan.

Ujeto: 215 km

Středa 13.7.

Pršelo celou noc až do rána. Takže nás to opět moc nemotivuje k brzkému vstávání. Vstáváme po desáté, už neprší, ale stále je pošmourno. Vyrážíme na Trollstiegen. Ten nás přivítal mlhou hustou tak, že by se dala krájet. Ta se však během několika minut rozplynula, takže jsme se mohli kochat pohledem na skalní štíty  i na serpentiny vedoucí do údolí řeky Raumy - Romsdalen. Následovala krátká zajížďka do Andalsnes, kde jsme v mrazáku místní sámošky ulovili rybu k večeři a vzhůru do údolí Raumy. První zastávka se koná pod stěnou trolů - Trollwegen. Kromě toho, že koukáme na skály, tak se zde také vážíme na zdejší váze. Žluťas i s dvoučlennou posádkou váží 540 kg, Ludvík se mnou a uhlím má 500 kg. Pokračujeme dále údolím, kde se Rauma rozlévá mezi malé skalnaté ostrůvky a tvoří četné peřeje a vodopády. Zastavujeme na parkovišti u řeky nechat trochu odpočinout motorům. Na parkovišti již z dálky vidíme známé auto s loděmi. Narazili jsme na Georgeovi vodáky. Část si jich šla prohlédnout řeku, která má strašně moc vody a část jich leze na nedalekých skalách. Klábosíme s tou druhou skupinou tak dlouho, až si nakonec Petr půjčil lezačky a střihnul si také jeden výstup. Je před šestou a to je nejvyšší čas je opustit - čeká nás grilování. Loučíme se, bereme si igelitku se zbytkem zásob, co nám vezli, a přesouváme se o pár kilometrů dále na ještě hezčí odpočívadlo. Zde se navečeříme a asi i přespíme. Grilujeme rybu a  jde nám to mnohem lépe než prvně. Zjevně už máme potřebné know-how. Hrajeme scrabbles, pijeme čaj s rumem. Po večeři jsem neodolal a zkusil jsem opět rybářské štěstí. Nakonec jsem ho měl, protože rybu jsem alespoň viděl a vybojoval jsem zpátky málem ztracenou třpytku.

Ujeto: 85 km

Čtvrtek 14.7.

Ráno je trochu chladnější, ale neprší, dokonce i sluníčko vyleze co chvíli zpoza mraků. Po deváté jsme posnídali nespálený pudink, pak chvíli čelíme nájezdu zvědavých francouzských turistů a o půl jedenácté už jsme na cestě směr Dombas a hory Dovrefjell. Kus před Dombasem si chceme udělat výlet v okolí řeky Jore. Zahýbáme ze silnice na šotolinovou cestu a po asi sto metrech přijíždíme k mýtu. Platíme každý 10NOK za moped a peníze házíme v obálce do schránky. Potřebujeme se dostat do sousedního údolí. Stoupáme po šotolinové roletě, a když jsme nahoře, tak hurá zase dolů k Jore. A od Jore hurá nahoru. Jen doufám, že nám ta prašná cesta nezmokne a nerozmáčí se, až se budeme vracet. To bychom asi měli vážně problém. Cestou projíždíme pár malých osad, či spíše farem, všude se pasou ovce. Když jsme usoudili, že už jsme dost vysoko a daleko, zastavujeme, posilňujeme se olejovkami a chystáme se na výlet. Když už téměř odcházíme, přichází domorodý farmář podívat se na naše stroje. Moc se mu líbí, je unešen. Po chvilce obdivování začal vyprávět o zdejším kraji a dal nám zajímavé typy jednak na dnešní výlet a hlavně na zítra námi plánovanou výpravu na Snohettu. Poradil nám totiž, kde je možno vidět pižmoně. Takže mu děkujeme, nalézáme zpět do hadráků a přesunujeme se o cca 3 km dále na doporučený start vycházky. Typ to byl dobrý, za tři hodiny jsme dobyli kopec Stralsjohoi, ze kterého byl pěkný výhled na celé pohoří Dovrefjell. Okolní vegetace byla spíše tundrovitého charakteru, ale i ta trocha zeleně byla příjemnou změnou oproti kombinaci sněhu, ledu a kamene ze všech předchozích výprav. Po páté hodině se vracíme k hadrákům. Naštěstí nesprchlo, takže cesta zpět je možná - zařadit za jedna a drát to prachem výmol nevýmol. Když jsme se vrátili na silnici, vypadaly naše stroje jako po průjezdu písečnou bouří. Naším dnešním cílem bylo nablížit se k Dombasu, což už jsme splnili. Na prvním vhodném místě tedy zastavujeme na vaření a táboření. Jsme u spodní části řeky Jore. Večer začíná drobně pršet.

Ujeto: 89 km

Pátek 15.7.

Celou noc pršelo a ani ráno nevypadá počasí o mnoho lépe. Je zataženo a chvílemi poprchává. Vstáváme po desáté hodině, někteří z nás mají za sebou krásných čtrnáct hodin spánku (a já to nejsem). Po snídani zvažujeme další program. Plánovali jsme výstup na Snohettu, což je prý norská národní hora, asi takový větší Říp, ale počasí k delším výletům zrovna neláká. Nakonec v okamžiku, kdy zrovna chvíli neprší, přeci jen vyrážíme s tím, že pak se uvidí. Navíc bychom měli projíždět oblastí výskytu pižmoňů a to je velké lákadlo, alespoň pro mě určitě. Cestou se ještě zastavujeme v Dombasu dokoupit zásoby chleba. Právě když parkujeme před místním supermarketem, hlásí se k nám nějaký krajan. A hle, on to kolega velorexář z Humpolce. Jak je ten svět malý. On na rozdíl od nás zvolil poněkud tradičnější dopravní prostředky. Chvíli si vykládáme, pak se loučíme, kupujeme chléb a pokračujeme v cestě. Stále drobně prší. Za obcí Hjerkinn odbočujeme z hlavní silnice na Snohiem. Dále cesta pokračuje vojenským prostorem a je placená. Zastavujeme u informačního střediska = budka, v budce voják u počítače a halda turistických brožur. První na co se ptáme je předpověď počasí. Po odpovědi, že zítra bude stejně hnusně jako dnes, je rozhodnuto nic neodkládat a vyjet za pižmoněma ještě dnes. Druhý náš dotaz směřuje na placení mýtného - motocykly to prý mají zadarmo. Po našem upřesnění, že máme motocykly podle papírů, ale ve skutečnosti mají tři kola, voják vykoukl z okénka a při pohledu na velorexy pokrčil rameny, že prý uvidíme sami. A taky že vidíme. Přijeli jsme k mýtu, což je závora, která se otevírá po vhození 30 NOK do automatu a motorky se mohou zdarma protáhnout kolem závory. A protože jsme šikovní a na motocyklovou slevu přeci máme nárok, tak se kolem závory s hadráky protahujeme také. Je to těsné, ale vyšlo to. Takže se projíždíme po terénních cestách norským vojenským prostorem, který zároveň představuje rezervaci pižmoňů. A právě pižmoni jsou to, co nás hlavně přitáhlo do těchto míst. Doufáme, že nějaké uvidíme. Pižmoň je zvíře žijící v oblastech věčného ledu a sněhu, trochu podobné buvolu. Počátkem 20. století bylo několik kusů dovezeno z Grónska právě do těchto míst v oblasti Dovre (mimochodem oblast Dovre má právě pižmoně ve svém znaku). Tyto kusy však vyhynuly. Druhý pokus o vysazení pižmoňů se uskutečnil po druhé světové válce, tentokrát úspěšně. Dnes zde prý žije kolem 170 kusů těchto zvířat, která byla současníky mamutů. Takže jedeme pižmoní rezervací rychlostí 20 km/h , oči nalepené na přední skla stěží průhledná skrz kapky padajícího deště. Rada farmáře ze včerejška byla jednoduchá: když uvidíte stát u cesty auta a lidi otočené jedním směrem, zastavte také, protože tam asi bude něco k vidění. Dobrá rada nad zlato. A je to tu. U kraje cesty stojí dvě auta. Zastavujeme, rozhlížíme se a opravdu, asi tak sto metrů od cesty se v nízkém březovém porostu pase pižmoň. Jsme nadšeni. Podařilo se, vidíme ho na vlastní oči. Není však bohužel dost blízko na to, abychom si ho mohli dobře prohlédnout. Pokračujeme tedy dále kam až to půjde co nejblíže pod Snohettu. Uježděná šotolina se už dávno změnila v rozbitou polňačku samý výmol. Navíc je to takový krpál, že po nás zůstává vyhrabaná stopa od zadního kola. Když jsme přijeli k závoře na konci cesty, Snohetta nebyla v mlze a dešti téměř vidět. Za těchto podmínek nás žádný výstup na norský Říp neláká. Otáčíme hadráky a pomalu jedeme zpět. Stále vyhlížíme nějaké další pižmoně. Přestalo pršet a před námi stojí auto u krajnice. Rozhlížíme se o sto šest, ale tentokrát si jen řidič potřeboval odskočit. Zato další zastávka rozhodně nebyla marná. Nádherný kus asi padesát metrů od cesty. A dá se k němu přijít ještě blíž. Je to opravdu majestátní kus pižmoně. Vydrželi jsme ho pozorovat skoro čtvrt hodiny. Opouštíme vojenský prostor a jedeme zpět přes Dombas do národního parku Rondane. Odbočujeme na Mysuseter, což je vesnice před hranicí národního parku. Odbočili jsme moc brzy, tato cesta je placená. Vede ale okolo jedné přírodní zajímavosti jménem Kvitskriuprestein. Necháváme hadráky před závorou, uděláme si večerní procházku. Je půl osmé, za půl hoďky jsme tam. Ona zajímavost jsou jakési obrácené krápníky s kamennou čepičkou. Vznikly v moréně složené z měkkých sedimentů v níž byly rozesety větší a tvrdší kameny. Prudký déšť sedimenty vymlel až na ta místa, která jako pokličky chránily tvrdé kameny. Po večerním výletu jedeme ještě pár kilometrů po správné cestě a před vesnicí Mysuseter nocujeme. Místo je to příjemné, jen kdyby tu nebylo tolik komárů.

Ujeto: 172 km

Sobota 16.7.

Ráno je oblačné až zamračené, ale zatím neprší. Po snídani jsme dojeli asi 8 km na hranici národního parku Rondane. Platíme vjezdné 10 NOK s tím, že se hadrákama ještě trochu nablížíme na začátek pěšárny. Ve 12:00 vyrážíme (pěšky) směr chata Rondvassbu. V 12:30 se otáčíme, neboť před námi evidentně prší. Měníme trasu podél řeky Store Ula, dále na chatu Peer Gynt (takové norské Dvoračky, trochu menší, zato bytelnější - stěny ze skládaných placáků metr tlusté) a kolečko uzavíráme těsně kolem Rondvassbu. V závěru cesty jsem se neudržel a trochu jsem se osvěžil v potoce. Prostě mi skvělá vibramová podrážka uklouzla po sinici na kameni během překračování potoka, takže jsem si do něj krásně sedl, vlastně spíš lehl nazad. Velice osvěžující. Ještě že parkoviště s hadráky je již na dohled. Ve 20:30 opouštíme národní park a vracíme se nedaleko místa včerejšího nocování. Vaříme, večeříme, suším a o půlnoci jdeme spát.

Ujeto: 16 km

Neděle 17.7.

Dnes jsme vstali dříve, již v 9:00. Chceme se totiž ještě jednou vydat na pěšárnu do národního parku. Počasí po ránu vypadá slibně, je slunečno sem tam mráček. Jedeme na stejné místo jako včera. V 10:30 již šlapeme směr Rondvassbu. Dnes jsme úspěšní, z Rondvassbu pokračujeme dále do sedla. Počasí se kazí, fouká silný studený vítr a cestou dokonce začíná mrholit. Takže jsme si odsouhlasili, že dobytí sedla je dostatečný výkon. Cestou zpět se počasí zlepšuje, vítr je menší, chvílemi hřeje slunce, a když už jsme na parkovišti a ohlédneme se zpět, nad námi zdolaným sedlem je modro. Na parkovišti se ještě Denisa vydala k českému autobusu s úmyslem koupit nějaká piva do zásoby. Než stačila promluvit, tak už na ní autobusák volal: Tak kolik toho chcete? S pivama k večeři jedeme na stejné místo, jako jsme byli včera. Je kolem páté.

Ujeto: 16 km

Pondělí 18.7.

Vstáváme tradičně okolo desáté. Krátká snídaně a vyrážíme. Dnes opustíme oblast Rondane a pomalu zamíříme zpátky na jih. Zastavujeme se v Ottě koupit chléb a rybu. A pak již tradá směr Lillehammer. Abychom nemuseli jet po hlavní silnici, kde se za námi co chvíli tvořila kolona aut, přejeli jsme na druhý břeh řeky Lagen na paralelně vedoucí menší silnici. To co bylo v euroatlasu zakresleno jako silnice II. Třídy, se však ukázalo jako cesta asfalt - šotolina v poměru tak 30/70 % v neprospěch asfaltu. Ta šotolina byla samý výmol a místy (skoro všude) taková roleta, že jsme museli oběma rukama pevně držet volanty, aby se neuklepaly. Alespoň jsme si tu cestu zpříjemnili svačinou a koupačkou v řece. Z Lillehammeru jsme se se značným úsilím promotali na Hamar a pokračovali dále směr Konsvingen a Švédsko. Okolo sedmé začínáme hledat vhodné místo na grilování ryby a následné přenocování. Zastavujeme na parkovišti. Důvodem je i to, že Žluťas nějak nechce jet. Po prvním pohledu na motor Petr sundavá hlavy a vyměňuje podfouklé těsnění. Jedno bylo opravdu na cucky. Zřejmě se na nich podepsalo opakované sundavání hlav na začátku naší cesty. Po tomto servisním zásahu opět nakládám rybu do hadráka a přesouváme se o kus dále. Toto parkoviště k večeři zrovna nelákalo. Zastavujeme na dalším odpočívadle se stolem, potokem a kadibudkami. Ideál. Grilujeme lososa, posloucháme Saturnina, prostě pohoda. Jdeme spát opět po půlnoci.

Ujeto: 251 km

Úterý 19.7.

Dnes jsme si předsevzali vstát o něco dříve než obvykle. A podařilo se, v 9:00 opouštíme odpočívadlo a za polojasného počasí vyrážíme ke švédským hranicím. V Sandu jsme se zastavili na snídani. U pumpy vaříme polévku. Po snídani, před jedenáctou, pokračujeme dále přes Kongsvinger a o pár desítek kilometrů dále překračujeme švédskou hranici. Před druhou hodinou zastavujeme a vaříme oběd. Užíváme si asi posledního sluníčka ve Švédsku, po obědě jsme totiž vjeli do deště a už z něj nevyjeli. Valíme na Boras s krátkou svačinovou zastávkou pod střechou autobusové budky. Prší a prší. Kus za Borasem na chvilku, zdá se, přestalo, takže neváháme, zastavujeme na parkovišti u jezera, rychle stavíme stan a v 21:45 jdeme spát.

Ujeto: 479 km

Středa 20.7.

Dnes vstáváme opět brzy, abychom toho urazili co nejvíce. Máme ambice ještě dnes nasednout v Trelleborgu na trajekt. Já, jakožto ranní ptáče, jsem v osm hodin ještě viděl hřejivé slunce. V 8:30 se přihnaly mraky, pokud se tak dá říkat souvislé vrstvě zatažena, a stan již balíme v dešti. Dereme to stále kupředu. Vlhký vzduch motorům svědčí. Silný déšť je chvílemi prostřídám slabým deštěm. Několikrát za cestu dokonce na chvíli pršet přestalo úplně. První takové přestávky využíváme k vaření gulášové polévky k obědo-snídani. Je poledne. Druhé dešťové přestávky využíváme o něco později k vaření karburátoru v octové vodě. Je 15:30 a Žluťas se opět zadřel. A opět na švédské dálnici, které jsme chtěli využít jen pár kilometrů, abychom lépe stihli trajekt v 17:45. Ve vaření jsme již zruční, přesto však celá oživovací procedura skončila až v 18:15. Ještě jsme vyměnili baterky Ludvíka a Žluťase, protože čerstvě vyvařený karburátor nechtěl nasát benzín na nakopávačku a baterku měl Petr slabou. Nyní máme celkem dost času na trajekt v 22:30. Jsme před Lundem, asi 60 km od Trelleborgu. Přesto jedeme celkem svižně. Za Svedalou ještě krátce zastavujeme prohlédnout si větrný mlýn a v 20:00 jsme již v přístavu. Řadíme se do fronty na trajekt a čas zbývající do nalodění využíváme vařením večeře a pudinku na cestu. Před desátou přijel trajekt, naloďujeme se a v 22:45 vyrážíme na čtyři hodiny trvající plavbu. Ve tři hodiny ráno vyjíždíme rozespalí na pevninu v německém Sassnitz. Venku prší. Vyjíždíme alespoň na kraj města  a na první vhodné odbočce z hlavní silnice stavíme na kraji pole stan a jdeme dospat noc.

Ujeto: 336 km

Čtvrtek 21.7.

Vstáváme po osmé, venku opět s krátkými přestávkami prší. V jedné přestávce se nám podařilo zabalit stan a vyrážíme směr Polsko. Na to, že je čtvrtek dopoledne, je na silnici slušná zácpa. 51 kilometrů ze Sassnitzu do Stralsundu jedeme přes čtyři hodiny. Dále pokračujeme přes Greiswald, Anklam, Pasewalk na Schwedt - polské hranice. Cestou jsme ještě využili přístřeší dřevěné autobusové budky k uvaření oběda. Chčije a chčije. Jedeme dál, už ani nemáme chuť zastavovat. Polské hranice, Chojna, Mysliborz, Gorzow Wlkp. Po silnici se ve vyjetých kolejích valí potoky vody. V protisměru projíždějící náklaďáky pro nás znamenají vždy vydatnou sprchu a nejednou i slušnou koupel skrze netěsnící dveře nebo okénko. Po desáté hodině už toho máme dost. Zastavujeme na odbočce do lesa, rychle stavíme stan a jdeme spát.

Ujeto: 357 km

Pátek 22.7.

Vstáváme před devátou do oblačného dne. Momentálně neprší, ale na obloze je vidět, že dešti ani dnes neujdeme. Sbalili jsme stan, prohodili jsme si zpátky baterky ve strojích, Petr ještě vylil tři hrnky vody, co mu včera napršelo do kufru a vyrážíme na cestu k domovu. Cestou jsme se zastavili v městečku Miedzyrzecz. Petr s Denisou zde vyřizují nějaké úřední věci ohledně jejich plánované cesty na blízký východ. A když už jsme tu, tak také posnídáme - čerstvé houstičky, mléko, jogurt. Zvykáme si na domácí stravu. A jedeme dál, Swiebodzin, Zielona Gora, Nowa Sol, Kožuchow, Boleslawiec a Jelenia Gora. V posledně jmenovaném městě se naše cesty rozdělují. Petr s Denisou pokračují přes hraniční přechod v Harrachově dále na Prahu, já mám v úmyslu zajet ještě na chalupu v Orlických horách. Loučíme se, Žluťas vyráží na Harrachov, já se projedu ještě kus Polskem na přechod Lubawka a budu pokračovat přes Náchod a Dobrušku do Nedvězí. Ovšem Jelenia Gora se mi stala osudnou. Po několika pokusech o výjezd z města (a to jsem prosím jel vždy jiným směrem) jsem nakonec pokaždé skončil u nějaké směrovky na Sklarska Poreba / Harrachov. Na čtvrtý pokus jsem se tomu tedy přestal bránit a vyrazil rovněž na Harrachov. V 19:30 jsem přejel státní hranice, projel Harrachovem, Rokytnicí a před Poniklou jsem dojel Žluťase. Petr s Denisou se také trochu zdrželi nabíjením telefonu. Takže v 20:00 se loučíme podruhé, dnes již naposledy. Valím to na Vrchlabí, Turnov, Jaroměř, Dobrušku až na chalupu. Myslím, že jsem jel celkem svižně. V Rokytnici mě totiž definitivně opustil tachometr, takže dál jsem jel jen podle sluchu, po třech týdnech v hadráku značně otupělého. V 21:45 parkuji na zahradě - dnes budu spát pod střechou.

Ujeto: 503 km

Sobota: 23.7.

Vstávám v jedenáct. Zrovna přijeli rodiče, takže snídám čerstvé housky a domácí koláč. Provádím drobnou údržbu na hadráku (výměna prasklé žárovky v pravém předním světle, napnutí řetězu) a po obědě vyrážím na Prahu, kterou bez problémů dobývám po šesté hodině. Vybalit, odbahnit a Ludvík už je opět připraven na příští víkend na Lipnici. Zítra ho ještě proženu wapkou, aby odbahnění bylo dokonalé.

Ujeto: 162 km

Trocha statistiky na závěr:

Ujeto celkem: 4973 km

Čerpáno benzínu: 209 l

Průměrné spotřeba: 4,15 l/100km

Náklady na PHM: 7962,- CZK

Jídlo koupené v Česku: 3670,- / 3 = cca 1225,- CZK

Jídlo koupené za hranicemi: 889,- / 3 = cca 296,- CZK

Náklady na trajekty: 3952,- CZK

Náklady na jednočlennou posádku Ludvíka celkem: cca 13500,- CZK

Tomáš Erykson Hanuš, srpen 2005

Další fotografie hledejte v ERDOVĚ GARÁŽI.


zpět do akcí 2005